Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

H Επιστήμη της Γιόγκα


Εισηγήτρια: Κοσσυφίδου Ελένη

Ακούσαμε για πρώτη φορά την λέξη «Γιόγκα» στην Ελλάδα, περίπου μετά τον β’ παγκόσμιο πόλεμο, είτε μέσα από βιβλία που μεταφράστηκαν στη γλώσσα μας, είτε από ανθρώπους που ταξίδεψαν στην Ανατολή και μας μετέφεραν την κουλτούρα και την πνευματική παράδοση των λαών αυτών. Από το τέλος του 18ου αιώνα πολύ μεγάλοι πνευματικοί Δάσκαλοι ήρθαν από την Ανατολή στην Δύση για να μεταφέρουν τα πνευματικά τους ιδεώδη και τις Γιόγκικες παραδόσεις ούτως ώστε να
λειτουργήσουν ως εφαλτήριο πνευματικής εξέλιξης και νοητικής εξισορρόπησης για τον ορθολογιστικό - τεχνοκρατικό πολιτισμό της Δύσης.
Η αναγκαιότητα της ανάπτυξης αυτού του θέματος όπως καταλαβαίνετε, αφορά τις ψυχές εκείνες που δεν θεωρούν την Γιόγκα σαν ένα πιο εξελιγμένο σύστημα γυμναστικής για να χαρίσουν ελαστικότητα στο σώμα τους και μια απλή χαλάρωση ή ανανέωση, αλλά αφορά τις ψυχές εκείνες που πιστεύουν πως η Γιόγκα είναι το αρχαιότερο, ασφαλέστερο, επιστημονικό μονοπάτι που μπορεί να τους οδηγήσει στην σταδιακή ανακάλυψη-αποκάλυψη της Θεϊκής τους φύσης. Η Γιόγκα είναι η Επιστήμη των Επιστημών που έχει παραδοθεί στην ανθρωπότητα.
Η γνώση αυτή, κρύβεται μέσα στο βάθος των αιώνων.
Γνωρίζουμε πως οι αναφορές σ΄αυτή την επιστήμη βρίσκονται μέσα στα ιερά κείμενα της Ινδικής παράδοσης όπως στις Βέδες, στη Βεδάντα, στις Πουράνας, τις Ουπανισάδ, αλλά και μέσα στην Μαγκαβάτ Γκιτά. Από το 5.000 π.χ. και πιθανόν βαθύτερα μέσα στο χρόνο, υπήρχαν σκόρπιες παραδόσεις των διαφόρων συστημάτων Γιόγκα, τα οποία παρουσίαζαν από την μια πλευρά ένα φιλοσοφικό-θεωρητικό υπόβαθρο για να γίνει στον άνθρωπο αντιληπτή η θέση του μέσα στην Δημιουργία, για να κατανοήσει την φυσική, ενεργειακή, και πνευματική του δομή αλλά και την αλληλοεξάρτηση του, με όλες τις υπάρξεις που τον περιβάλλουν.
Από την άλλη παραδίδονταν από τον Δάσκαλο στον μαθητή συγκεκριμένες τεχνικές που θα τον οδηγούσαν στην σταδιακή ανακάλυψη του Ανώτερου Εαυτού δηλαδή της « Εν δυνάμη » Θεϊκής του φύσης. Όπως καταλαβαίνεται πρόκειται για μία τεράστια, μοναδική γνώση που μπορεί να μετατρέψει έναν άνθρωπο από θνητό σε «αθάνατο», από απλό άνθρωπο σ΄ένα όν που θα έχει την δυνατότητα να κυριαρχεί πάνω στους νόμους της φύσης, και σε ό τι συνεπάγεται αυτό……
Αυτός είναι και ο λόγος που η συγκεκριμένη γνώση επαραδίδετο από το στόμα του Δασκάλου στο αυτί του μαθητή, εν κρυπτώ για λόγους ασφαλείας.( Αναφορά καταστροφής Ατλάντιου και Δραβινιακού πολιτισμού).
Έπρεπε πρωτίστως οι υποψήφιοι που θα λάβαιναν αυτή την μύηση να έχουν περάσει από γενικό εξαγνισμό( σωματικό, νοητικό).

Το 350 π.χ. περίπου, παρουσιάστηκε ο Μέγας εμπνευσμένος κωδικοποιός της Γιόγκα Πατάνζαλι, ο οποίος συνέδεσε όλα αυτά τα διαφορετικά συστήματα και δημιούργησε ένα καινούργιο κώδικα, όπου σε οκτώ στάδια ( οκτώ καμπούρες), ο ενδιαφερόμενος, αν τα ακολουθούσε πιστά, θα μπορούσε να φθάσει στη απελευθέρωσή του την πνευματική και να βιώσει την ταύτισή του με την Θεότητα ( κατά Χριστόν «Θεοί Εστέ»).

Τα στάδια αυτά περιγράφονται αναλυτικά στα Ιερά κείμενα που μας παρέδωσε ο ΠΑΤΑΝΖΑΛΙ και ονομάζονται Γιόγκα Σούτρας.
Μέσα σ΄αυτά τα κείμενα μας παραδίδει, τα οκτώ σκαλοπάτια-στάδια εκπαίδευσης – άσκησης που θα μας οδηγήσουν στην καϊβαλάϊα (απελευθέρωση από τον κόσμο της μορφής).

ΕΛΕΓΕ κατ΄αρχάς. ΒΑΣΙΚH ΠΡΟYΠOΘΕΣΗ, ότι εκτός μερικών σπάνιων εξαιρέσεων, δεν μπορεί η Γιόγκα να διδαχθεί με ασφάλεια, παρά μόνο με την απευθείας επαφή με ένα πραγματικό Διδάσκαλο.

Τα 8 αναβατικά στάδια

1.        Γιάμα - Χαλιναγωγήσεις 
Έλεγχος της εγωϊκής μας φύσης και ανάπτυξη επίγνωσης για τα κίνητρα και τις προθέσεις μας. 
Κάθε είδους εγκράτεια και μέτρο συνίσταται στη Γιάμα. Πρόκειται για το σκαλί της ηθικής διδασκαλίας που φυσικά θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για τον ενδιαφερόμενο. 
Καλλιεργεί την ανάπτυξη των αρετών.

2. Νιγιάμα – Εξαναγκασμοί
Διδάσκει την απόλυτη υπακοή στις προτροπές που δομούν την θεμελίωση των Πνευματικών ιδεών, ώστε να δημιουργηθεί μέσα στον ανθρώπινο νού η ακλόνητη βάση και πίστη για το ταξίδι της εσωτερικής αναζήτησης που θα τον οδηγήσει στην ταύτιση με τον Ανώτερο Εαυτό. 

2.      Αζάνα - Στάση του σώματος.
Κλείσιμο των πρανικών δυναμοενεργειών σε διάφορες στάσεις για να πετύχουμε την ενδυνάμωση, την κάθαρση και την αποφόρτιση των αιθερικών καναλιών στα κέντρα δύναμης του σώματος, που έχει σαν αποτέλεσμα την τέλεια υγεία και αρμονία του ανθρώπου. 

3.      Πραναγιάμα - Έλεγχος της ζωτικής ενέργειας
Εδώ σ΄αυτό το στάδιο δίδεται στον υποψήφιο το μυστικό που κρύβεται μέσα στη δύναμη ζωής – πράνα (σανσκριτικά), που είναι η βασικότερη ηλεκτρομαγνητική ενέργεια που θρέφει, συνέχει και συντηρεί την κυτταρική δομή του ανθρώπινου οργανισμού. Μαθαίνει ο υποψήφιος να ελέγχει την ενέργεια αυτή ώστε να την χρησιμοποιεί για την ισχυροποίηση και μετάλλαξη της δονητικής του κατάστασης. 
Ρυθμίζει τις ώσεις του καρδιακού και του αναπνευστικού συστήματος.

5. Πρατιακάρα – Έλεγχος των αισθήσεων
Εδώ αρχίζει ο έλεγχος του νού μέσω της αποκοπής των αισθήσεων.Καταλαγιάζουν τα εισερχόμενα και οι εξερχόμενα δυναμοενεργά ρεύματα των αιθερικών καναλιών του νευρικού συστήματος.Κλείνουν οι πύλες των αισθήσεων και σταματά η προσκόμιση εντυπώσεων στον νου, οπότε αρχίζει η σταδιακή γαλήνη και ηρεμία στην συνείδητότητά μας. 

6. Νταράνα – Συγκέντρωση του νου σε έναν στόχο.
Είναι γνωστό σε όλους μας πλέον το πόσο σημαντική είναι η δύναμη της  ανθρώπινης σκέψης καθ’ ότι φέρει μέσα της την Ένλογη Ουσία. Το 75% της ζωτικής μας ενέργειας κατασπαταλιέται από την σκέψη. Η συγκέντρωση σε έναν στόχο ( εξωτερικό ή εσωτερικό ) είναι η αιτία να παραχθεί ένα μονομόριο μίας γιγαντιαίας σκέψης μέσα στο νού και να δημιουργηθεί μια υψίσυχνη δόνηση η οποία είναι η απαρχή
της ανάβασης στην υπερσυνειδητή λειτουργία του νού.

7. Ντιάνα – ταύτιση με το αντικείμενο του διαλογισμού και αποφλοίωση του στόχου.
Η ντυανά είναι η συνένωση της ρέουσας ουσίας του νού μας με το σημείο-στόχο του διαλογισμού μας (παρατηρητής και το παρατηρούμενο). Εάν παρατείνουμε τον διαλογισμό μας με απόλυτη επιτυχία συγκέντρωσης, καταφέρνουμε την αποφλοίωση του στόχου και οδηγούμαστε στον πυρήνα του, όπου το αντικείμενο (στόχος) και ο παρατηρητής ( νούς) γίνονται Ένα. 

8. Σαμάντι – Θέωση – Ένωση.
Εδώ γίνεται ή ένωση του ανθρώπου με τον Θεό και επιτελείται ο στόχος της Μάχα Γιόγκα. Εισέρχεται η ανθρώπινη συνείδηση στα δυσθεώρητα ύψη της Παγκόσμιας Συνείδησης. Ενώνεται η υπόστασή μας με την Πανσυμπαντική Ουσία. Αυτή είναι η ευλογημένη στιγμή της Δόξας του Ανθρώπου. 

Τα Γιάμα – Νιγιάμα είναι η ηθική Διδασκαλία της Επιστήμης της Γιόγκα που μαθαίνει τον άνθρωπο να ελέγξει την κατώτερή του φύση, με τους εγωϊσμούς, τις ανασφάλειες, την ιδιοτέλεια, την φιλοδοξία, την εκμετάλλευση, την μισαλλοδοξία, την σκληρότητα και τόσες άλλες καταστροφικές συμπεριφορές ως προς το περιβάλλον (την φύση) και ως προς τους συνανθρώπους του, για να συνεχίσει μέσα από τα επόμενα στάδια εκπαίδευσης, τελείως εξαγνισμένος το δρόμο της απελευθέρωσης, της φώτισης και της Αγάπης.
Ο ανθρώπινος νούς αν δεν καθαρθεί, εξαγνισθεί, αν δεν ξεπεράσει τις τραυματικές εμπειρίες που τον τυραννούν, αν δεν ελένξει, τα πάθη του και τις αδυναμίες του είναι ένα καρκινικό κύτταρο της δημιουργίας που καταστρέφει και χρησιμοποιεί τα πάντα γύρω του.
Σαν απαλλαχθεί ο ανθρωπονούς από αυτές τις ρυπαρότητες, τις βαριές μπλοκαρισμένες δονήσεις, ελευθερώνονται τα κανάλια απορρόφησης και διέλευσης του πνευματικού ενεργισμού και η αντίληψη τότε του ανθρώπου μεταλλάσσεται και γίνεται Θεϊκή.
Τέλεια υγεία, ισορροπία, αρμονία, ευδαιμονία τον ακολουθεί πάντα και είναι η αντιπροσώπευση του μύρου της Αγάπης της Ουράνιας Μητέρα και του Ουράνιου Πατέρα, πάνω στην Γή. 

Η αρχαιότερη λοιπόν Πανεπιστήμη της Γιόγκα, γνωρίζει την Πνευματική υπόσταση του ανθρώπου, γνωρίζει την βιοενεργειακή δομή του ανθρώπου, γνωρίζει την βιοχημική δομή του φυσικού σώματος του ανθρώπου και γνωρίζει το κυριότερο όλων, την ψυχική ουσία του ανθρώπου και ποια είναι τα κύρια αίτια που δημιουργούν την διασάλευση της φυσικής και ψυχολογικής αρμονίας του ανθρώπου και πώς να την επαναφέρει. 
Η ψυχολογία, η ιατρική, η βιοχημεία, η αστροφυσική, η κβαντική φυσική, η φιλοσοφία, τα μαθηματικά, η αστρολογία, εμπεριέχονται μέσα στη Γιόγκα.
Η Γιόγκα είναι η Γνώση του τι σημαίνει άνθρωπος και μέσα στον άνθρωπο εμπεριέχονται όλα, γιατί ο ανθρώπινος ολοκληρωμένος νούς, σε πλήρη δραστηριότητα, είναι Ο ίδιος ο Θεός επί γής.

Βιβλιογραφία:
Ράτζα Γιόγκα, Νικολάου Α. Μ
aργιωρή
Ράτζα Γιόγκα, Βιβεκανάντα

1 σχόλιο: